Online therapie opschalen? “We moeten allemaal aan de slag”

Zandfoort Aan Den Eem, Amersfoort. De locatie van het Basis GGZ café over 100% online behandelen. Vandaag draait het om leren van elkaars ervaringen met online therapie. De voordelen zijn bekend, bijvoorbeeld meer flexibiliteit, geen reistijd, geen wachtlijsten, minder stress in de eigen huiskamer en meer privacy. Maar hoe werkt het?

Joris Arts van (Disofa) vertelt waarom beeldbellen de meest persoonlijke zorg is: “Je hebt als cliënt alleen contact met je behandelaar en met niemand anders.” Bart Schrieken (Interapy) vertelt hoe online therapie ook kan zonder je behandelaar ooit te zien, en toch persoonlijk. Lees het goede voorbeeld artikel voor meer informatie over DiSofa en Interapy.

Geen blended

“Waarom 100% online, via beeldbellen of opdrachten, en geen blended vorm?”, wil een bezoeker weten. Bart is hierin stellig: “richt je op de werkende elementen van therapie. De gekozen vorm, zoals face-to-face of online, komt hierna. Maar welke vorm je ook kiest, ga daar dan helemaal voor en hanteer geen hulpmiddelen door elkaar heen.”

Joris vult aan: “Maak de keuze voor de cliënt ook duidelijk. Wij zijn heel duidelijk in ons aanbod. Als je voor DiSofa kiest doe je alles via beeldbellen.” Weten dat er één aanbod is waar je als cliënt mee te maken hebt geeft rust.

Instelling en vrijgevestigde

Max Ernst GGZ, Lentis en GGNet zijn aanwezig omdat ze online klinieken opstarten. “Ik kom vooral om de verschillen tussen deze vormen van therapie te begrijpen”, zegt een deelnemer. Wat al snel duidelijk is; de innovatie die online therapie is vereist een sociale en culturele verandering binnen de organisaties. De technische verandering is een klein onderdeel.

Voor vrijgevestigden lijkt de overstap naar een online kliniek aantrekkelijk, maar ze vragen zich af in hoeverre online therapie wordt vergoed. De ervaringen van aanwezige instellingen is juist dat zorgverzekeraars heel positief zijn over online behandelingen.

Opschalen

Online therapie is in de Basis GGZ begonnen. Het aanbod past goed bij de flexibiliteit en zelfregie van de Basis GGZ. Hoe schalen we op?

“De cliënt moet het gaan eisen, maar hiervoor moeten ze het wel weten,” ziet Joris in. Bart legt de verantwoordelijk ook bij de behandelaren: “Behandelaren lijken ook nog wat koudwatervrees te hebben. Als meer behandelaren beschikbare hulpmiddelen omarmen versnelt dat het opschalen.”

Conclusie van de avond: we moeten allemaal aan de slag. We moeten als cliënten, behandelaren, zorgverzekeraars en alles er omheen samenwerken om verschillende vormen van therapie, waaronder online vormen, die passen bij de diversiteit van cliënten, beter en meer te hanteren. Zo maken we samen de zorg voor cliënten beter.

Ook ervaringen uitwisselen of een collega spreken over online behandelingen? De deelnemers van dit Basis GGZ Café houden contact met elkaar via e-mail. Wil je hier ook aan worden toegevoegd? Stuur dan een mail naar info@kibg.nl.

Reacties zijn gesloten.