‘Bij de cliënt aan tafel’ – intiem, open en inspirerend

Op dinsdag 28 augustus schoven ervaringsdeskundigen aan bij tafeldame Grietsje Visser. Er volgde een inspirerend, open en intiem gesprek tussen de tafelgasten en met het publiek. Hoe organiseren we de zorg dichterbij de cliënt? En wat is de rol van de GBGGZ daarin? Over eigen regie, naasten, lotgenotencontact, wachttijden, positieve gezondheid en meer.

Uit het verhaal van de oud-cliënten aan tafel werd het belang van lotgenotencontact en normaliseren duidelijk. Evenals de waarde van de betrokkenheid van naasten – wat een van de gasten als ‘naaste van’ nog eens extra kon onderstrepen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat een GBGGZ-aanbieder kennis heeft van de sociale kaart en zorgprofessionals in de regio. Maar wellicht nog belangrijker: help vooral ook de cliënt om zélf zijn of haar eigen zorg dichtbij te organiseren. De Basis GGZ moet de cliënt ondersteunen om zelf de regie te nemen; hulpmiddelen aanreiken om zelfredzaam te worden en zijn in het bereiken en betrekken van het eigen netwerk.

Meer inspiratie of verder praten? Kom naar het Congres Basis GGZ.

Hoe help je cliënt in het aanspreken van het eigen netwerk? Daarover praten we graag verder tijdens het Congres Basis GGZ op 29 november 2018. Hier zijn diverse verdiepingsblokken met presentaties en werksessies over onder meer Positieve gezondheid, Eigen regie en Innovatie. Meer informatie en aanmelden: www.congresbasisggz.nl.

Platform Goede voorbeelden

Er zijn ook al veel goede voorbeelden die invulling geven aan ‘zorg dichterbij’. Een aantal hiervan presenteren zich op het congres, maar je vindt ze nu ook op het Platform Goede voorbeelden op deze website. Bijvoorbeeld: ‘Samen wachten, samen herstellen – de inzet van ervaringsdeskundigen‘ of ‘Activiteitenregistratie geeft naasten inzicht‘. Of bekijk ze allemaal. Reageren mag, delen ook. En heb je zelf een goed voorbeeld om te delen? We horen het graag: info@kibg.nl.

Reacties zijn gesloten.