Gouden Randjes voor ‘meest gewaardeerde’ Keurmerkdragers

De eerste Gouden Randjes zijn uitgereikt aan de 'meest gewaardeerde' Keurmerkdragers. Deze praktijken en instellingen spannen zich bovengemiddeld in om cliëntervaringen te verzamelen en te benutten ter verbetering van het zorgproces. Bovendien worden deze Keurmerkdragers door cliënten bovengemiddeld positief beoordeeld.

In totaal hebben 16 Keurmerkdragers een Gouden Randje verdiend. Dit zijn (in willekeurige volgorde): MoleMann Mental Health, Kolibrie Healthcare, Peptalk Praktijk voor psychologie en coaching, De Hoofdlijn, Forta Groep, PEP Psychologen, Basis GGZ Lentis, 4mb, PHHaastrecht, CentivHSK Groep, Damering Psychologen, Helen Dowling Instituut, Eleos, Vitaalpunt en Praktijk Hulp bij Hersenletsel.

Deze Keurmerkdragers ontvingen (of ontvangen later in november) een plaquette, een beeldmerk van deze eervolle vermelding en positieve publiciteit. De extra erkenning bij het Keurmerk Basis GGZ geldt gedurende de periode 2017 / 2018.

Extra erkenning

Het Gouden Randje vormt een extra erkenning voor de inspanningen om cliëntervaringen te verzamelen en te benutten, en hier transparant over te zijn. Daarnaast is het een aanmoediging voor deze en andere GBGGZ-aanbieders om energie te (blijven) steken in het meten van cliëntervaringen.

‘Meest gewaardeerd’: kwantiteit en kwaliteit

Voor het toekennen van het Gouden Randje is gekeken naar het aantal waarderingen op Zorgkaart Nederland in de periode 1 januari 2016 t/m 30 juni 2017, gerelateerd aan het aantal behandelde cliënten in de GBGGZ in 2016 (afgeleid uit de zelfevaluatie). Van de 50% Keurmerkdragers met (relatief) de meeste waarderingen, zijn vervolgens die aanbieders geselecteerd waarbij meer dan 75% van de waarderende cliënten aangeeft de aanbieder aan te bevelen en/of waarvan het gemiddelde waarderingscijfer hoger is dan een 8.

Van de resterende Keurmerkdragers, zij die het Gouden Randje toegekend hebben gekregen, zijn tot slot waarderingen en cliëntervaringen van verschillende bronnen kwalitatief geanalyseerd. Er is gebruik gemaakt van meerdere informatiebronnen: Zorgkaart Nederland, de ingediende zelfevaluatie 2017, de openbare (CQ) gegevens op Zorginzicht (Zorginstituut Nederland) en de website van de aanbieder zelf.

Reacties zijn gesloten.